Wybrane zagadnienia dotyczące podatków dochodowych i podatku VAT/ zamknięcie podatkowe 2025/ sygnalizacja zmian w podatkach na 2026 rok
TERMIN i MIEJSCE SZKOLENIA
- 09 grudnia 2025 r. od godz. 09:00 - 15:00
Siedziba Oddziału: Częstochowa, al. Niepodległości 20/22
Usługa adresowana jest do kadry kierowniczej i pracowników komórek finansowo-księgowych sporządzających roczne sprawozdania finansowe, właścicieli i pracowników biur rachunkowych prowadzących usługowo księgi rachunkowe, a także biegłych rewidentów, doradców podatkowych, księgowych i osób zajmujących się podatkami, księgowością i prawem.
WYKŁADOWCA
dr Marcin Stępień - doradca podatkowy, pracownik Katedry Finansów i Rachunkowości na Wydziale Zarządzania Politechniki Częstochowskiej. Obszary zainteresowań naukowych: rachunkowość finansowa i podatki w działalności gospodarczej. Autor ponad 100 publikacji z w/w zakresu. Praktyk – czynnie uczestniczący w organizacji systemu rachunkowości i wdrażaniu rozwiązań podatkowych w przedsiębiorstwach czy grupach kapitałowych. Obszarem zainteresowania z zakresu rachunkowości jest dopasowanie systemu rachunkowości do potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa, z zakresu podatków jest implementacja zarządzania rozliczeniami podatkowymi w aspekcie minimalizacji ryzyka podatkowego. Wieloletni wykładowca Stowarzyszenia Księgowych w Polsce z zakresu rachunkowości i podatków.
CEL
Celem akcji jest omówienie zagadnień związanych z zamknięciem roku obrotowego i sporządzeniem sprawozdania finansowego, a także, w powiązaniu z rachunkowością, zagadnień i zmian podatkowych.
Przygotowanie firm podatkowego zamknięcia roku - przygotowuje uczestników do wykonywania czynności związanych z zamknięciem roku obrotowego oraz do poszerzenia wiedzy na temat zmian podatkowych w CIT, PIT i VAT.
PROGRAM
ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PODATKÓW DOCHODOWYCH w 2025 ROKU
1. Klasyfikacja zmian w podatkach dochodowych w 2025 roku.
- CIT; Wprowadzenie obowiązku przesyłania plików JPK_CIT.
- CIT; Rozszerzenie zakresu możliwości indywidualnego ustalania stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków i lokali niemieszkalnych oraz budowli.
- CIT; Wprowadzenie globalnego podatku wyrównawczego, krajowego podatku wyrównawczego oraz podatku wyrównawczego od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
- PIT; Wprowadzenie możliwości rozpoznawania przychodów z działalności gospodarczej metodą kasową.
- PIT; Umożliwienie odliczania strat od opodatkowanych w formie ryczałtu przychodów z najmu prywatnego i od przychodów ze sprzedaży przetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych.
2. Przyporządkowanie przychodów do właściwego okresu.
2.1. Przedpłaty i zaliczki.
2.2. Usługi ciągle – rozbieżności w ujęciu podatkowym i rachunkowym.
2.3. Przychody ujmowane kasowo.
3. Koszty pośrednie i bezpośrednie jako koszty podatkowe.
3.1. Ustalenie charakteru kosztów i moment ich potrącenia.
3.2. Różnice między ujęciem księgowym i podatkowym.
3.3. Koszty wynagrodzeń, premii oraz składek płatnika na przełomie lat podatkowych.
3.4. Przyporządkowanie kosztów pośrednich do źródła zyski kapitałowe – niekorzystne stanowisko Dyrektora KIS.
3.5. Rozliczenie kosztów przez podatnika prowadzącego podatkową księgę przychodów i rozchodów.
4. Identyfikacja momentu korekty przychodów i kosztów podatkowych.
4.1. Moment korekty.
4.2. Szczególne zasady korekty w przypadku cen transferowych.
4.3. Różnice korekt między podejściem rachunkowym i podatkowym.
5. Nieściągalne wierzytelności jako koszty podatkowe u podatników prowadzących księgi rachunkowe i podatkową księgę przychodów i rozchodów (identyfikacja możliwości rozpoznania w kosztach nieściągalnych wierzytelności).
6. Ulga na złe długi w zeznaniu rocznym.
6.1. Obowiązki i prawa podatników.
6.2. Odwrócenie ulgi z poprzednich lat – przykłady.
6.3. Uga na złe długi czy zaliczanie wierzytelności do kosztów podatkowych – determinanty wyboru danego rozwiązania.
7. Koszty finansowania wewnętrznego, czyli jak obliczyć hipoteczne odsetki zgodnie z art. 15cb ustawy CIT?
8. Alternatywna rezygnacja ze zwolnienia podatkowego dla dotacji – czas na decyzję podatnika i jej skutki.
9. Problematyczne koszty podatkowe, w tym kary umowne i odszkodowania, reprezentacja a reklama, wydatki na rzecz pracowników i współpracowników oraz członków organów działających w spółce.
10. Ustalenie właściwej stawki podatku – 9% czy 19% i przypadki problematyczne.
11. Odliczenie strat podatkowych w tym jednorazowe odliczenie straty i sytuacje problematyczne.
12. Minimalny podatek dochodowy – wyłączenie podmiotowe i obliczenie wskaźnika rentowności, czyli weryfikacja czy podatnik podlega temu podatkowi.
13. Przegląd wybranego orzecznictwa i interpretacji podatkowych w 2025 roku.
14. Sygnalizacja zmian w podatkach dochodowych w 2026 roku (w tym; nowe limity dla amortyzacji oraz leasingu i najmu samochodów osobowych).
ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE PODATKU VAT
1. Bieżące, istotne zagadnienia w rozliczaniu VAT, zmiany wprowadzone w roku 2025 i zaplanowane na rok 2026.
2. Zmiany w obszarze VAT wprowadzone w roku 2025.
2.1. Kasy fiskalne – nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kas fiskalnych.
2.2. Zmiany stawek VAT na wybrane towary.
2.3. Zwolnienie podmiotowe z VAT art. 113 – nowe zasady zwolnień.
2.4. Modyfikacja definicji miejsca świadczenia usług (art. 28g).
2.5. Zwrot akcyzy przy zakupie i czasowej rejestracji samochodu
2.6. Ewidencja i rozliczanie w VAT obrotu opakowaniami zwrotnymi.
3. Zmiany de-regulacyjne wprowadzane w 2026 – zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego z VAT (art. 113).
4. Jak szybko i skutecznie przygotować księgi i systemy do wejścia w życie KSeF:
- terminy wdrożenia i zakres podmiotowy obowiązku,
- wyłączenia z KSeF i okresy przejściowe.
5. Modele fakturowania po wejściu KSeF:
- B2B: podatnicy czynni, zwolnieni, zagraniczni,
- B2C, rolnicy ryczałtowi, inne podmioty szczególne.
6. Samofakturowanie i faktury VAT RR.
7.Identyfikator wewnętrzny i zarządzanie strukturą organizacyjną:
- jednostki wewnętrzne w KSeF,
- rola podmiotu trzeciego,
- załącznik ustrukturyzowany i występowanie o uzyskanie zgody na wysyłkę faktur z załącznikiem.
8.Dokumentowanie i ewidencjonowanie zakupów:
- moment odbioru faktury a termin odliczenia VAT,
- ujęcie w JPK_VAT, samochody, paliwa, koszty „pracownicze”,
- proporcja, zmiana przeznaczenia, czynności zagraniczne.
9. Interpretacje i orzecznictwo (w tym TSUE) w roku 2025 w obszarze podatku od towarów i usług – przegląd.
10. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
OPŁATA
- 380 zł - dla członków zwyczajnych i wspierających SKwP z opłaconą na bieżąco składką
- 440 zł - dla pozostałych osób
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Wydawnictwo „ZAMKNIĘCIE ROKU 2025”
UWAGA: Drogą mailową na adres biuro@czestochowa.skwp.pl można zamówić zeszyt specjalny Wydawnictwa Rachunkowość „Zamknięcie Roku 2025” Dostępna jest wersja papierowa plus dostęp do treści on-line w cenie 250 zł (cena dla uczestników szkolenia 210 zł) lub wersja elektroniczna 235 zł (cena dla uczestników szkolenia 190 zł).
Zamówienie publikacji można również zgłaszać w polu DODATKOWE INFORMACJE na formularzu zgłoszenia.
Warunki uczestnictwa:
1.Przesłanie formularza on-line, które stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2.Wpłata w pełnej wysokości zamówienia, której należy dokonać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem realizacji szkolenia. W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia. Rachunek bankowy: 20 1020 1664 0000 3102 0149 1422
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.