Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
04 i 11 IV 2025 r.
Godzina rozpoczęcia kursu:
09:00
Typ:
Szkolenie krótkie
Tryb:
dwudniowe
Opłata:
660,- zł od osoby
600,- zł Cena dla członków

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • 04 i 11 kwietnia 2025 r. od godz. 09.00 do 14.00 (2 dniowe, 12 godz. lek.)
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

WYKŁADOWCA

Marcin Otręba - doradca podatkowy, doktorant w Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej. Posiada wieloletnią praktykę w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach z SSE, zajmując się rozwiązywaniem bieżących problemów podatkowych oraz wdrażaniem nowych procesów związanych z podatkami. Od 2010 roku związany jest z Wyższą Szkołą Bankową we Wrocławiu w której prowadzi zajęcia z zakresu prawa podatkowego jako pracownik naukowy na wydziale Finansów i Zarządzania. Kierownik studiów podyplomowych – Doradca podatkowy. W ramach własnej działalności projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla Administracji Skarbowej, Oddziałów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Autor licznych publikacji dla biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Od 2020 r. związany jest z Kancelarią Staniek & Partners Law For Industry w której łączy wiedzę z zakresu prawa podatkowego z praktyką. Od 2021 r. Adiunkt na Wydziału Finansów i Zarządzania Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu na kierunku Finanse i rachunkowość

PROGRAM

  1. Podatek VAT w obrocie UE i poza UE

1.1.            Sprzedaż towarów na terytorium UE (WDT)

1)  Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów oraz nieoczywiste wyłączenia ustawowe – Czy prosty montaż to jeszcze WDT ?

2)  Moment powstania obowiązku podatkowego a sprzedaż towaru. Czy istnieje różnica dla ujęcia w JPK ?

3)  Dokumentowanie transakcji WDT - Potwierdzenie przemieszczenia towarów. Co o tym mówią przepisy unijne ?

4)  Prawo do zastosowania stawki 0% a brak przemieszczenie towarów.

5)  Korekta JPK w przypadku nieotrzymania na czas dokumentów. Ważny jest obowiązek podatkowy czy dokonanie dostawy ?

6)  Oznaczenia GTU w zakresie JPK czy dotyczą również dostaw UE ?

1.3.           Zakup towarów na terytorium UE (WNT)

1)  WNT a mieście dostawy towarów.

2)  Obowiązek podatkowy – którą datę przyjąć ? czy brak faktury uprości nam rozliczenia WNT?

3)  WNT – czy posiadanie CMR jest dokumentem obligatoryjnym- co na to przepisy ?

4)   Czy po zimnach od 1 lipca 2023 r. brak faktury daje prawo odliczenia podatku naliczonego ?

5)  Ujęcie WNT w JPK wraz z deklaracją a brak prefiksu UE kontrahenta. Co z informacją podsumowującą ?

1.4.     Korekty VAT a kurs waluty – zmiany od 1 lipca 2023r.:

1) dotychczasowa praktyka organów podatkowych,

2) Korygowanie faktur in plus oraz in minus w ramach pakietów

nowelizujących podatek VAT –„SLIM VAT”.

3) Pakiet SLIM VAT 3

- określenie kursu waluty w przypadku korekt in minus,

- określenie kursu waluty w przypadku korekt in plus,

- określenie kursu waluty dla korekt zbiorczych.

1.5.             Sprzedaż towarów poza UE (Eksport)

1)  Eksport pośredni i bezpośredni. Różnice w dokumentowaniu  oraz wpływ na rozliczenie transakcji.

2)  Przemieszczenie własnych towarów do kraju trzeciego. Czy to jest eksport ?

3)  Obowiązek podatkowy w eksporcie towarów a prawo do zastosowania stawki 0%. - znaczenie formuł Incoterms i innych warunków dostawy dla właściwego rozliczenia eksportu, przykłady praktyczne.

4) Przesunięcie transakcji w JPK do następnego okresu. Czy IE 529 jest niezbędne ?

5)  Opodatkowanie zaliczki w eksporcie – warunki do zastosowania stawki 0%. W którym miesiącu będziemy zmuszeni zastosować stawkę podstawową i czy zawsze ?

6)  Korekta eksportu. Czy należy wracać  wstecz ?

1.6.             Zakup towarów z poza UE (IMPORT)

1)  Pojęcie importu.

2)  Miejsce opodatkowania importu i obowiązek podatkowy

3)  Podstawa opodatkowania podatkiem VAT w przypadku importu towarów a wartość celna towarów

4)  Zasady rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów – procedura zwykła i uproszczona. Którą procedurę wybrać. Korzyści i zagrożenia.

5)  Oznaczenia dla transakcji importu towarów przewidziane w JPK wraz z deklaracją

6)  Korekta importu, na podstawie jakich dowodów rozliczyć korektę ?

  1. Transakcje łańcuchowe, trójstronne , e-commerce oraz usługi w obrocie międzynarodowym

2.1.             Transakcje łańcuchowe unijnie i poza unijne

1)  Pojęcie transakcji łańcuchowej – w jaki sposób rozpoznać, że mamy do czynienia z taką transakcją?

2)  Prawidłowe przyporządkowanie transportu/wysyłki towaru – ustalenie tzw. transakcji ruchomej- czy to wystarczy ?

3)  Warunków dostawy (Incoterms) a odmienne postanowienia w umowie – jakie czekają nas  konsekwencje  ?

4)  Przykłady wewnątrzwspólnotowych oraz poza unijnych transakcji łańcuchowych które budzą kontrowersje w orzecznictwie i interpretacjach organów podatkowych

5)  Sposób opodatkowania transakcji łańcuchowej

6)   Import towarów w ramach łańcuchów a może dwie dostawy ?

7)  Trójstronna procedura uproszczona (TTU) – warunki, sposób wykazania, obowiązki polskiego podatnika. Jak prawidłowo rozliczyć transakcję w JPK ?

2.2.             E-commerce z uwzględnieniem procedury SME

1)      Wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość (WSTO) oraz sprzedaż na  odległość towarów importowanych (SOTI) – definicja oraz przykłady;

2)    Czy limit 10000 EURO stanowi pułapkę dla e- handlu ?

3) Opodatkowanie usług elektronicznych, nadawczych i telekomunikacyjnych świadczonych na rzecz konsumentów- co się zmieniło po pierwszym lipca 2021r.

4)  Procedura VAT-OSS i VAT-iOSS

5)   Jaką zastosować stawkę podatku na fakturze  czy Polską a może kraju unijnego ?

6)   Możliwość rozliczenia usług na nieruchomości poprzez OSS

7)   E-Handel z Wielką Brytanią, jakie obowiązują zasady ?

2.3.             Usługi w obrocie międzynarodowym

1)  Miejsce opodatkowania usług na rzecz podatników oraz  nie podatników.

2)  Miejsce opodatkowania w przypadku usług remontowo -budowlanych.

3)   Ważne wyjątki od zasady generalnej dla usług niematerialnych.

4)  Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej do celów podatku VAT – ryzyka.

5)  Eksport usług/Import usług – moment powstania obowiązku podatkowego, rozliczenie w deklaracji VAT oraz JPK.

6)  Refakturowanie usług międzynarodowych- kiedy powstaje obowiązek podatkowy jaką zastosować stawkę ?

7)  Odliczenie podatku VAT dla importu usług a brak faktury.

8)  Stawka 0% dla usług związanych z międzynarodowym transportem i logistyką - zasady stosowania oraz wymagana dokumentacja Pamiętaj o Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych.

OPŁATA

  • 600,00 zł/ osoby dla członków  SKwP, posiadających opłaconą składkę
  • 660,00 zł/ osoby dla pozostałych podmiotów gospodarczych i osób fizycznych

W ramach szkolenia zapewniamy:

  • udział w szkoleniu, możliwość zadawania pytań online i na czacie,
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej (plik pdf),
  • zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.

Warunki uczestnictwa:

1.Przesłanie formularza on-line, które stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2.Wpłata w pełnej wysokości zamówienia, której  należy dokonać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem realizacji szkolenia. W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia. Rachunek bankowy: 20 1020 1664 0000 3102 0149 1422

Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.

Nieuczestniczenie w szkoleniu on-line, po otrzymaniu dostępu, nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.

Al. Niepodległości 20/22
42-216 Częstochowa

tel. 34 363 38 54
kom. 604 486 327

biuro@czestochowa.skwp.pl
dyrektor@czestochowa.skwp.pl
szkolenia@czestochowa.skwp.pl
ksiegowosc@czestochowa.skwp.pl

PKO BP 20 1020 1664 0000 3102 0149 1422