TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 29 października 2025r. godz. 9:30 - 15:30 (7 godz. lekcyjnych)
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line. Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
Tomasz Wojewoda - Prawnik, ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej przeprowadził ponad 2.500 wykładów i szkoleń z zakresu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podróży służbowych oraz tematów pokrewnych, przeszkolił ponad 80.000 osób z zakresu prawa podatkowego. Od 1996 r. współpracował z wydawnictwami: „INFOR”, „C.H. Beck”, „Hubertus”, „Darschlung und Vaschover”, „Wiedza i Praktyka”, „UNIA - PRESS’ - opublikował ponad 300 artykułów z zakresu prawa podatkowego i cztery publikacje książkowe „Leasing w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług”, „Koszty w podatkach dochodowych”, „Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatkowym”, „VAT naliczony i należny – wybrane zagadnienia”.
PROGRAM
- Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) przy użyciu Krajowego Systemu e – Faktur (KSeF) – zmiany od 1 lutego 2026 r.
- Terminy wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, przepisy przejściowe odraczające ten obowiązek dla niektórych kategorii podatników bądź transakcji, przypadki w których nadal będą wystawiane faktury papierowe lub elektroniczne (rodzaje faktur, które można będzie wystawiać i otrzymywać poza KSeF).
- Transakcje nieobjęte obowiązkiem fakturowania przy użyciu KSeF.
- Zasady uwierzytelniania się w systemie oraz nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, rodzaje uprawnień, dostęp do faktury w KSeF itp.
- Zasady wystawiania i przechowywania e-faktur, wystawianie e-faktur w przypadku transakcji międzynarodowych (np. WDT, eksport towarów, eksport usług itp.), obowiązek oznaczania e-faktur kodem QR, duplikaty faktur, anulowanie faktur itp.
- Termin, w którym uznaje się e-fakturę za wystawioną bądź otrzymaną w ramach KSeF, różnica między datą wystawienia a sporządzenia faktury, wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego, dochowanie terminu wystawienia faktury i termin potrącania podatku naliczonego przez nabywcę.
- Zasady wystawiania i oznaczania faktur w przypadku awarii lub niedostępności KSeF, czasowego braku dostępu do internetu itp., tryb „Offline24”.
- Nowe zasady i terminy wystawiania oraz rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane będzie posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, likwidacja not korygujących itp.
- Skrócenie podstawowego terminu zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy podatnika.
- Zmiany w zakresie stosowania kursów walut.
- Sankcje za niewystawianie e-faktur przy użyciu KSeF.
- Zmiany, od 1 stycznia 2026 r., w zakresie podwyższenia kwoty limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.
- Projektowane zmiany, od 1 stycznia 2026 r., dotyczące wprowadzenia 6 - miesięcznego okresu vacatio legis w przypadku nowelizacji ustaw podatkowych.
- Zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania na gruncie VAT kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
- Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej.
- Potrącanie VAT – u naliczonego z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
- Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
- Rozliczanie zaliczek w obrocie krajowym i międzynarodowym, moment powstania obowiązku podatkowego, zaliczki nie podlegające opodatkowaniu VAT – em, nadpłaty, obligatoryjne elementy faktury zaliczkowej oraz przypadki kiedy podatnik nie musi wystawiać takich faktur, faktury zaliczkowe wystawione przed terminem.
- Rozliczanie korekt zmniejszających i zwiększających z tytułu WNT, importu usług oraz dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.
- Czynności nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki, świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS, świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny, świadczenie usług bez pobrania należności – zasady rozliczania na gruncie VAT.
- Przypadki, gdy świadczenia na cel reprezentacji i reklamy oraz na potrzeby osobiste pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT – em.
- Katalog towarów i usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencji w kasie rejestrującej w przypadku nieodpłatnych dostaw dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (np. dla pracowników kontrahenta).
- Refakturowanie usług – zasady rozliczeń, moment powstania obowiązku podatkowego, refakturowanie mediów przy najmie lokali użytkowych i mieszkalnych, orzecznictwo TSUE.
- Pozostałe zagadnienia.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
OPŁATA
- 400,00 zł/ osoby dla członków SKwP, posiadających opłaconą składkę
- 420,00 zł/ osoby dla pozostałych podmiotów gospodarczych i osób fizycznych
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Warunki uczestnictwa:
1.Przesłanie formularza on-line, które stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2.Wpłata w pełnej wysokości zamówienia, której należy dokonać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem realizacji szkolenia. W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia. Rachunek bankowy: 20 1020 1664 0000 3102 0149 1422
Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.
Nieuczestniczenie w szkoleniu on-line, po otrzymaniu dostępu, nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.
Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.