Miasto:
Typ:
Szkolenie krótkie
Tryb:
W godzinach pracy
Opłata:
315,- zł od osoby
300,- złCena dla członków
Terminy

JPK_CIT – kolejny obowiązek sprawozdawczy podatników i nowe narzędzie organów podatkowych – online – 6 godzin wykładowych

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • 13 grudnia 2024 r. od godz. 09.00 do 14.00 (6 godz. lek.)
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

Ministerstwo Finansów kontynuuje rozwój narzędzi nadzoru i kontroli podatników. W ostatnich latach ustawodawca skupiał się na doskonaleniu JPK_VAT, co doprowadziło do wprowadzenia nowego formatu tego pliku w postaci JPK_V7. Kolejnym projektem był Krajowy Rejestr e-Faktur, którego wprowadzenie zostało jednak przesunięte na 2026 r.

Posiadając komplet ww. narzędzi organy podatkowe będą miały możliwość weryfikacji rocznych rozliczeń podatnika zarówno na gruncie podatku VAT, jak również podatku dochodowego. Co więcej będą one również służyły bieżącej comiesięcznej weryfikacji działań przedsiębiorców.

Jeszcze bardziej istotnym wydaje się jednak zakres danych, jaki będzie w dyspozycji organów. Pozwoli on na sprawdzenie kategorii ponoszonych kosztów oraz osiąganych przychodów, oceny momentu powstania obowiązku podatkowego, a także prawa do odliczenia podatku VAT, czy zaliczenia wydatków w ciężar kosztów podatkowych. Znaczna część czynności sprawdzających będzie mogła więc zostać przeprowadzona bez zaangażowania podatnika, a co więcej organ może przy ich wykorzystaniu przygotować się do efektywnej kontroli podatnika.

Kiedy i jakie podmioty będą zobowiązane do przesyłania przedmiotowych plików? Jaka dane będą w nich zawarte? W jaki sposób będą wykorzystywać je organy podatkowe?

Podczas naszego spotkania odpowiemy na te i wiele innych pytań.

WYKŁADOWCA

Michał Gabrysiak - Ekspert z zakresu krajowego i międzynarodowego prawa podatkowego i Partner w Tax Support Center Sp. z o.o. Wieloletni pracownik renomowanych spółek doradztwa podatkowego (BIG 4). Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Posiadaja wieloletnie doświadczenie w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Specjalizuje się w zagadnieniach z zakresu podatku VAT, ze szczególnych uwzględnieniem obrotu międzynarodowego. Wieloletni i doświadczony wykładowca i trener wielu renomowanych firm. Autor licznych publikacji publikowanych m.in. w Rzeczpospolitej, pozycjach wydawnictwa Difin, Presscom WoltersKluwer i innych.

PROGRAM

1. Harmonogram wprowadzania obowiązku wysyłki pliku w latach 2025-2026
2. Jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
3. O jakie dane należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r.
a) dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:

  • numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
  • w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:

– osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,

– osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,

– w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta.

b) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
c) znaczniki identyfikujące konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe m.in. dla:

  • banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, jednostek, organizacje pozarządowe, funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,d) dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
  • w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
  • określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
  • numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika.

e) wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym,

f) wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.

4. Rozbudowane księgi rachunkowe (różnorodne nazewnictwo kont) w świetle przyjętych zasad rachunkowości (polityki)

  1. znaczniki z załączników nr 1 do rozporządzenia MF;
  2. znaczniki z załączników nr 2 do rozporządzenia MF;
  3. znaczniki z załączników nr 3 do rozporządzenia MF;
  4. znaczniki z załączników nr 4 do rozporządzenia MF;
  5. znaczniki z załączników nr 5 do rozporządzenia MF;
  6. znaczniki z załączników nr 6 do rozporządzenia MF;
  7. znaczniki z załączników nr 7 do rozporządzenia MF.

5. Wprowadzenie nowych struktur logicznych u podatników opodatkowanych CIT estońskim

a) zysk netto wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem,
b) ukryte zyski,
c) wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą podatnika,
d) zmiany wartości składników majątku (w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia),
e) nieujawnionych operacji gospodarczych,
f) zysku netto w części niepodzielonej lub nieprzeznaczonej na pokrycie straty w okresie stosowania ryczałtu – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.

6. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych:

a) Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji (wartość początkowa, ulepszenie, remont, likwidacja).
b) Różnice pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym:

  • KUP – koszt podatkowy niebędący kosztem bilansowym,
  • NKUP – koszt bilansowy niebędący kosztem podatkowym,
  • PP – przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym,
  • NPP – przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym,
  • PNPO – przychody nie podlegające opodatkowaniu,
  • KPNPO – koszty związane z przychodami nie podlegającymi opodatkowaniu,
  • DW – dochody wolne od podatku.

c) Amortyzacja wieloletnia –dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane.

7. Wątpliwości praktyczne związane z wprowadzeniem nowego obowiązku sprawozdawczego, w tym:

a) nowe dane mają dotyczyć poszczególnych transakcji czy zbiorczo odnosić się do danych ujętych w księgach rachunkowych?
b) dane dotyczące nabycia, wytworzenia lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej mają być prezentowane w odniesieniu do poszczególnych z nich czy może w ujęciu zbiorczym?
c) Które księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schematami JPK),
d) uzupełnienie zapisów księgowych o nadany numer KSeF w przypadku faktur sprzedażowych?
h) jak oznaczyć (PP) przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym, skoro nie ma go w księgach?
i) znacznik NPP – czy oznacza przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym obejmujący także przychody zwolnione (wskazano tylko DW)?
j) kwalifikacja przychodów zwolnionych - NPP czy PNPO?
k) znacznik PNPO – jakiego rodzaju przychody należy kwalifikować w ramach tego typu?
m) czy konieczna jest korekta, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?n) czy będzie możliwy podział plików na okresy miesięczne i kwartalne?
o) brak obowiązku przekazywania danych na temat kont pozabilansowych.

8. Sposób wykorzysta danych JPK CIT przez organy podatkowe?

WYMAGANIA SPRZĘTOWE

Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.

OPŁATA

  • 315 zł brutto od osoby
  • 300 zł brutto od osoby - cena dla członków SKwP

Opłatę prosimy uiścić po otrzymaniu zawiadomienia z potwierdzeniem realizacji szkolenia.

Cena obejmuje:

  • wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.

Warunki uczestnictwa:

1.Przesłanie formularza on-line, które stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2.Wpłata w pełnej wysokości zamówienia, której  należy dokonać najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem realizacji szkolenia. W tytule przelewu prosimy podać tytuł szkolenia. Rachunek bankowy: 20 1020 1664 0000 3102 0149 1422

Karta zgłoszenia jest prawnie wiążącą umową zawartą pomiędzy organizatorem szkolenia a zgłaszającym.

Nieuczestniczenie w szkoleniu on-line, po otrzymaniu dostępu, nie skutkuje zwrotem wpłaconej należności.

Al. Niepodległości 20/22
42-216 Częstochowa

tel.34 363 38 54
kom.604 486 327

biuro@czestochowa.skwp.pl
dyrektor@czestochowa.skwp.pl
szkolenia@czestochowa.skwp.pl
ksiegowosc@czestochowa.skwp.pl

PKO BP20 1020 1664 0000 3102 0149 1422